🇳🇴 Morze Północne, 17-27.06.2023
Zapraszamy na rejs z Lodowymi Krainami jachtem ekspedycyjnym Inatiz!
Wczesne lato w norweskich fiordach to czysta przyjemność żeglowania. Długie, słoneczne dni, łagodna pogoda i zaciszne fiordy – zapierające dech widokami! Sama frajda!
Razem z naszymi przyjaciółmi z Lodowych Krain i Kapitanem Maćkiem Sodkiewiczem, zapraszamy młodzież 12+ na odbycie swojej pierwszej (a może kolejnej?) morskiej przygody pod czujnym okiem wprawionych żeglarzy – instruktorów. Doświadczenie żeglarskie nie wymagane!
Podstawowe informacje
- Zaokrętowanie: 17.06.2023
- Wyokrętowanie: 27.06.2023
- Ilość dni: 10 dni
- Akwen: Morze Północne
- Trasa: Stavanger – Lysefjord – Prikestollen – lodowiec Folgefonna – Hardangerfjord – Bergen
- Jacht: s/y Inatiz, ekspedycyjny stalowy kecz 16 m
- Ilość miejsc: załoga w komplecie
Trasa rejsu
Wyruszamy ze Stavanger – XII-wiecznego miasta portowego leżącego na południowo-zachodnim wybrzeżu Norwegii. W trakcie rejsu będziemy chcieli odwiedzić Flekkefjord a potem zajrzeć do Lysefjordu. Lepiej zabrać wygodne buty, bo na pewno będziemy chcieli wybrać się na wycieczkę na Preikestolen – urwisty klif położony ponad 600 m nad poziomem fiordu, który jest jedną z największych atrakcji turystycznych Norwegii! Mając za sobą ok 500 mil morskich, rejs zakończymy w Bergen, gdzie z jachtu przesiadamy się na pokład samolotu do domu 🙂
Kadra instruktorska
kpt. Maciek Sodkiewicz
Maciek jest jednym z najmłodszych polskich kapitanów prowadzących duże żaglowce. W tej roli najczęściej spotkać go można na pokładzie s/y Zawisza Czarny lub s/y Kapitan Borchardt. Przepłynął ponad 100 tysięcy mil z czego 90 tysięcy jako kapitan. Poprowadził ponad 170 rejsów, w trakcie których opłynął całą Europę od Spitsbergenu po marokańską Casablance. Postawił stopę na kontynencie Antarktydy i kilkukrotnie opłynął przylądek Horn. Najbardziej lubi żeglować po zimnych wodach. Norweskie fiordy zna niemal na pamięć.
Za swoją działalność na rzecz polskiego żeglarstwa w 2012 roku został odznaczony przez Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego Brązowym Krzyżem Zasługi.
Maciek Walnik
Wychowany w garczyńskim lesie żeglarz z krwi i kości. Zadeklarowany wróg nudy, sztywności i nicnierobienia. Wielki fan wszystkich żywiołów, a zwłaszcza tego, co na wodzie, pod wodą i w powietrzu. Swój pierwszy patent – żeglarza jachtowego zdobył w wieku 12 lat i od tego czasu pływa po wodach o każdej temperaturze oraz szkoli przyszłe pokolenia żeglarzy. Jako członek załogi Lodowych Krain, żeglował m.in. po Bałtyku, Morzu Białym, czy wodach Karelii. Odwiedził Grenlandię oraz Arktykę Kanadyjską i wciąż snuje plany na kolejne wyprawy.
„Bo to piękno jest przygody, co właśnie zbliża się; ulewy, mróz i niewygody urzekają mnie!”
-Pan Sowa, „Przygody Kubusia Puchatka”
s/y Inatiz
Długi na ponad 16 metrów stalowy kecz oparty na sprawdzonej konstrukcji Bruce’a Robertsa, został zaprojektowany i skonstruowany tak, aby z jednej strony mógł sprostać najtrudniejszym warunkom żeglugi do każdego miejsca na świecie, a z drugiej był jasny, przestronny i wygodny.
Blisko 5 metrów szerokości kadłuba zapewnia ogromną przestrzeń życiową dla ledwie 9-osobowej załogi i bez trudu pozwala zabrać wszystko, co tylko może być potrzebne w dalekiej wyprawie. Pod pokładem znajduje się kabina nawigacyjna, mesa, dwie łazienki oraz w pełni wyposażony kambuz (kuchnia jachtowa) z lodówką, zamrażarką i piekarnikiem.
Na stałym wyposażeniu jachtu znajdują się kajaki, dzięki którym o sile własnych mięśni dostaniemy się wszędzie tam, gdzie cały jacht by się nie zmieścił 🙂
Więcej o historii jachtu: http://lodowe-krainy.pl/inatiz/
Cel rejsu
Projekt Lodowe Krainy trwa od 2013 roku. Żeglarze biorący udział w wyprawach, wraz z Maćkiem Sodkiewiczem poszukiwali granicy lodu nad Ziemią Franciszka Józefa, później nad Spitsbergenem i na wschodzie Grenlandii. Ustanowili Rekord Świata w żegludze jachtem na północ bez wmarzania w lód. W 2022 roku załoga Tizzy (bo tak pieszczotliwie nazywana jest przez nich Inatiz) odwiedziła północne wody Zatoki Hudsona i jako pierwszy polski jacht żeglowała po Zatoce Foxe’a.
Rok 2023 jest dla Inatiz i związanych z nią żeglarzy rokiem odpoczynku i przygotowań do nowych ekstremalnych wyzwań na rok 2024 i dalej. Ponieważ do rejsów na koniec świata trzeba przygotować nie tylko jacht, ale i (a może przede wszystkim) załogę – tegoroczna wyprawa po fiordach Norwegii jest okazją dla młodych żeglarzy, aby na własnej skórze zakosztować prawdziwego żeglarstwa… i zakochać się w nim.
Poświęcimy czas na docenianie uroków żeglarstwa – będziemy pływać kajakami, grillować na pokładzie samodzielnie złowione ryby, zaglądać do małych porcików i monumentalnych fiordów, a wieczorami – grzać się przy jachtowym kominku, śpiewać szanty i snuć morskie opowieści.
Porządek dnia
Załoga jachtu pod okiem oficerów pełnić będzie wachty nawigacyjne, kotwiczne i kambuzowe.
Podczas wachty nawigacyjnej, uczestnicy, odpowiedzialni są za prowadzenie jachtu po wyznaczonej trasie, obserwację otoczenia i obsługę ożaglowania.
Wachta kotwiczna pełniona jest podczas postoju na kotwicy, bądź boi. Obowiązkiem żeglarzy na wachcie jest obserwowanie pozycji jachtu oraz kontrola pracy cum i kotwicy.
Załoganci pełniący danego dnia wachtę kambuzową przygotowują posiłki (śniadanie, obiad, kolacja) dla całego jachtu oraz odpowiadają za czystość w mesie i kambuzie.
Cena, transport, zapisy
Wyprawy Lodowych Krain są projektami niekomercyjnymi – wszyscy członkowie załogi wspólnie pracują na ich powodzenie. Na cenę wyjazdu składają się koszty biletów lotniczych, utrzymania kadry, zakwaterowania na jachcie, wyżywienia oraz biletów wstępów do parków narodowych i lokalnych atrakcji.
Zainteresowanym chętnie udzielimy bardziej szczegółowych informacji o wyprawie – prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego, bądź kontakt mailowy pod adresem vis@vissport.pl
A co po rejsie?
Nieprzypadkowo kończymy naszą wyprawę na tyle wcześnie, żeby chętni uczestnicy mogli zdążyć na samolot do Gdańska… a stamtąd już niedaleko na właśnie rozpoczynający się pierwszy turnus obozu letniego w Garczynie!